جهش تولید | دوشنبه، ۷ مهر ۱۳۹۹

سیلاب و موانع پیش رو در بستر رودخانه قمرود - نمایش محتوای گفتگوی خبری

 

 


سیلاب و موانع پیش رو در بستر رودخانه قمرود


سازه های تقاطعی غیر اصولی در بستر رودخانه قمرود دلیل عدم امکان عبور ایمن سیلاب از این مسیر است.


حاج حسینی مسگر مدیر آب منطقه ای قم با اشاره به ساخت و سازهای بستر رودخانه ، دخل و تصرف در بستر و حریم رودخانه و همچنین وجود  سازه‌های تقاطع غیر اصولی را از مهمترین عوامل عدم امکان عبور ایمن سیلاب و علت خسارت های به بار آمده دانست و افزود:در دیگر استان‌های سیل‌زده نیز  سازه های تقاطع  غیر اصولی باعث عدم عبور ایمن سیلاب با دوره بازگشت درازمدت و انسداد و  تخریب پل ها و به دنبال آن خسارات جانی و مالی شد.

وی با اشاره به عبور رودخانه قمرود از مرکز شهر گفت :دوازده سازه تقاطع در این مسیر وجود دارد که شامل  چهار پل غیر ایمن است که ظرفیت تحمل حداکثر ۲۵۰ متر مکعب از حجم سیلاب در محل آب گذر را دارد واین یک هشدار وزنگ خطر برای استان خواهد بود.

مدیرعامل آب منطقه ای قم در ادامه افزود: در دو دهه اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی و گسترش شهرنشینی تعداد و شدت سیلاب ها افزایش یافته و این امر باعث شده تا بررسی‌های دقیق تری نسبت به آبگذری رودخانه قمرود صورت گیرد که در نتیجه پل‌های مصطفی خمینی ،حجتیه ،معصومیه و صحن غربی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به عنوان سازه‌های تقاطعی  غیر ایمن شناخته شد.

حسینی مسگر در ادامه افزود سازه‌های تقاطعی که قبل از دهه ۸۰ ساخته شده بدون مجوز بوده است و تنها سازه ای که مجوز دارد پل جدید جمهوری اسلامی است که با شرایط اصولی ساخته شده است.
 وی همچنین ادامه داد در رابطه با استفاده از بستر رودخانه قمرود برای عبور و مرور و تردد مشکلی وجود نداشته ومعضل اصلی تصرف و کاهش سطح مقطع رودخانه هست که وجود مبلمان شهری در بستر رودخانه از این قبیل است.
 مدیر آب منطقه ای قم با اشاره به میزان سیلاب های عبوری  از رودخانه قمرود گفت:
در سال آینده باید برای عبور سیلابی با دوره بازگشت ۵۰ ساله و مقدار ۳۵۰ متر مکعب آمادگی لازم را داشته باشیم.
 وی همچنین عنوان کرد که وجود دو سد  نیمه خالی در مسیر رودخانه قمرود باعث کاهش سیلاب های ورودی در پایین دست شد.

حسینی مسگر در پایان گفت: تدوین برنامه های بلند مدت و اضطراری ،اصلاح چهار سازه تقاطع غیر ایمن در بستر رودخانه و حذف یکی از راه‌های ورودی به داخل رودخانه از جمله  اقداماتی است  که با جدیت در حال پیگیری است.

اروجی مدیرکل مدیریت بحران استان نیز در ارتباط تلفنی از تشکیل کمیته کارشناسی و بررسی معضلات سازه‌های رودخانه قمرود خبر داد و افزود:
  ساماندهی و رفع تجاوزات در حریم رودخانه از جمله وظایف شرکت آب منطقه ای است که باید اجرا شود .
وی با اشاره به کنترل سیلاب های احتمالی در آینده ادامه داد، با توجه به مطالعات صورت گرفته، ایجاد سد تاخیری در بستر رودخانه در مسیر سد ۱۵ خرداد به قم از جمله اقدامات موثر خواهد بود.

رحیمی مدیرکل پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری قم نیز در ارتباط تلفنی گفت تمام اقدامات عمرانی که در بستر رودخانه قمرود صورت گرفته با نگاه مثبت استان بوده و شهرداری هیچ اقدامی رو در این خصوص خودسرانه انجام نداده است و احداث بیشتر پارکینگ ها نیز  با دستور مقامات استانی صورت گرفته است.
وی همچنین ادامه داد با تغییر رویکرد شهرداری در مدیریت شهری ، المان های شهری موجود در بستر رودخانه کاهش پیدا کرده و کمیته مقابله با سیلاب شهرداری با همکاری آب منطقه‌ای طی چند ماه آینده نسبت به برطرف کردن ۶۰ درصد از این موانع اقدام خواهد کرد.

آدرس کوتاه :